Vijeće za promet, telekomunikacije i energetiku

03.01.2024
Vijeće EU-a za promet održalo je u prosincu sastanak na kojem su donesena stajališta o cestovnoj i pomorskoj sigurnosti, o razdobljima odmora u sektoru povremenog prijevoza putnika te o obračunavanju emisija stakleničkih plinova iz usluga prijevoza. Postignuti su i dogovori vezani uz telekomunikacije koji uključuju postavljanje mreža velikih brzina, povećanje otpornosti na prijetnje kibernetičkoj sigurnosti te uz ulaganja potrebna za digitalnu transformaciju Europske unije.

Vijeće je sastanak ocijenilo uspješnim jer je postignut dogovor o ključnim zakonodavnim predmetima, čime se omogućilo pokretanje pregovora s Europskim parlamentom za zaključenje tih predmeta tijekom aktualnog zakonodavnog razdoblja.

S ciljem moderniziranja pravila EU-a o pomorskoj sigurnosti i smanjenja onečišćenja mora, Vijeće je donijelo stajalište o prijedlozima Komisije koji se odnose na nadzor države luke, onečišćenje s brodova, ispunjavanje zahtjeva države zastave i istraživanje nesreća u pomorskom prometu. U stajalištu Vijeća utvrđuju se standardi za sigurniji i čišći pomorski promet u Europi.

Vezano uz cestovni promet, Vijeće je donijelo stajalište o reformi zakonodavstva koja među ostalim obuhvaća i uvođenje mogućnosti digitalnih vozačkih dozvola te okvir za suradnju i prekograničnu razmjenu informacija među nadležnim tijelima država članica, uz pojednostavnjenje administrativnih postupaka i zahtjeva.

Doneseno je i stajalište o razdobljima odmora za vozače autobusa, kojim se uzima u obzir činjenica da profesionalni vozači rade pod velikim pritiskom i da je potrebno zaštititi njihove stanke i razdoblja odmora. Napomenuto je i da vozači u tom sektoru imaju različit ritam rada u usporedbi s vozačima u teretnom ili linijskom putničkom prijevozu, zbog sezonske naravi i varijacija u udaljenostima.

Vijeće je također primilo na znanje izvješće o napretku u vezi s prijedlogom Europske komisije o izmjeni direktive o masama i dimenzijama teških vozila, kojim se žele potaknuti ulaganja u tehnologije s nultom stopom emisija i energetski učinkovita rješenja u sektoru cestovnog prometa.

Stajalište o Prijedlogu Uredbe o obračunavanju emisija stakleničkih plinova iz usluga prijevoza dio je paketa za „ozelenjivanje teretnog prometa” EU-a koji je Komisija predložila kako bi poboljšala učinkovitost prijevoza tereta i podržala ostvarenje ciljeva klimatske neutralnosti EU-a do 2050. Novim pravilima želi se pružiti potpora poduzećima koja izračunavaju i prijavljuju emisije stakleničkih plinova svojeg prijevoza na dobrovoljnoj ili ugovornoj osnovi. U stajalištu Vijeća uvažavaju se specifičnosti MSP-ova te se uvodi obveza za Komisiju da razvije alat za pomoć MSP-ovima u provedbi. Nacrtom Uredbe utvrđuje se zajednički regulatorni okvir koji se temelji na svjetskoj ISO normi za obračunavanje emisija stakleničkih plinova u cijelom prijevoznom lancu, čime se osiguravaju jednaki uvjeti za razne vrste prijevoza, prometne segmente i nacionalne mreže u EU-u te globalno usklađivanje.

Na sastanku Vijeća razgovaralo se i o smjernicama za razvoj Transeuropske prometne mreže (TEN-T), ključnom instrumentu za jačanje gospodarske, socijalne i teritorijalne kohezije EU-a, a uz pomoć financijskog „Instrumenta za povezivanje Europe” (CEF).

Vezano uz telekomunikacije, Vijeće je postiglo dogovor o novim pravilima za smanjenje troškova postavljanja mreža velikih brzina (Akt o gigabitnoj infrastrukturi) koji proizlaze iz dugotrajnosti, složenosti i neusklađenosti administrativnih postupaka. Uredbom se želi ubrzati postavljanje mreža, pružiti pravna sigurnost, osigurati transparentnost za poduzeća i građane te učinkovitost planiranja i postavljanja fizičke infrastrukture operaterima javnih telekomunikacijskih elektroničkih mreža.

Dogovoreno je i povećanje kapaciteta u EU-u za otkrivanje kibernetičkih sigurnosnih prijetnji (Akt o kibernetičkoj solidarnosti) kojim se želi povećati otpornost građana, poduzeća i subjekata u kritičnim sektorima na prijetnje kibernetičkoj sigurnosti s ozbiljnim društvenim i gospodarskim posljedicama. Naglašena je potreba za ulaganjima u digitalne mreže i infrastrukturu te za uklanjanjem fragmentacije jedinstvenog tržišta, kako bi se do kraja desetljeća mogla dovršiti digitalna transformacija EU-a. Najavljeno je i međunarodno zakonodavstvo kojim će se osigurati inovativna i sigurna umjetna inteligencija usmjerena na čovjeka.

Više informacija o sastanku Vijeća vezanih za promet možete pronaći ovdje, a informacije vezane uz telekomunikacije možete pronaći ovdje.

Kontaktirajte nas
* - obavezna polja